Kompetanseutvikling er nøkkelen til et sterkere næringsliv

Vekst i næringslivet er avgjørende for å opprettholde velferden i Norge. Henrik Asheim, leder av Høyres programkomité, peker på kompetanseutvikling som nøkkelen til et sterkere næringsliv.

Bilde av Henrik Asheim på talerstolen.
Henrik Asheim er leder av Høyres programkomite. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen.

Store utfordringer for næringslivet fremover

– Næringslivets evne til å skape vekst er avgjørende for å sikre velferd over tid. Det må bli enklere å skape nye jobber og større verdier de neste årene, sier Henrik Asheim, nestleder i Høyre og leder for programkomiteen.

Han peker på at skatteinntektene fra olje- og gassnæringen er på vei ned, og at vi må omstille oss raskere til nye, lønnsomme næringer.

Asheim mener at næringslivet har møtt et uforutsigbart og økende skattetrykk de siste årene. Regjeringens skattelegging etter innfallsmetoden for å få budsjetter til å gå i hop i, har økt den politiske risikoen for å investere i Norge.

– Mange investeringer er satt på vent, og næringslivet tappes for ressurser til å investere mer. Økt skatt og mer politisk risiko gjør at flere bedriftseiere nå flytter fra Norge, og utenlandske investorer blir mer skeptiske til å investere her, sier han.

Mer kompetanse – Lettere sagt enn gjort

Kompetanseutvikling blir sett på som nøkkelen til et sterkere næringsliv. Asheim trekker frem NHOs kompetansebarometer, som viser at mange bedrifter mangler den riktige og nødvendige arbeidskraften.

– 2 av 3 bedrifter kunne ansatt flere hvis de hadde tilgang på riktig kompetanse. Det er flere arbeidsledige enn det er ledige jobber, men flere av de som står utenfor arbeidslivet mangler nettopp riktig kompetanse, bemerker han.

Han viser til at det er flere måter å skaffe mer kompetanse, men at det er enklere sagt enn gjort. Utdanning tar tid, og det er utfordrende å lage gode programmer for videreutdanning for folk som er i jobb. Samtidig er det en urovekkende utvikling i skolen, hvor de siste PISA-resultatene var nedslående.

– Målet må være at alle elever lærer å lese, skrive og regne skikkelig på barnetrinnet. Nå trenger vi nye og bedre svar på hvordan vi kan komme tilbake på et spor der elevene lærer det de trenger for å klare seg videre i utdanning og jobb.

Helhetlige løsninger for de som står utenfor arbeidslivet

Altfor mange står i dag utenfor arbeidslivet, selv om de er i arbeidsfør alder. Vi trenger å inkludere langt flere enn vi klarer i dag. At flere kommer i jobb er viktig både for samfunnet og for den enkelte. Asheim viser til at det både må jobbes med å kvalifisere de som står utenfor, men også at arbeidsgivere må åpne dørene for flere.

– Det hjelper ikke å justere ytelser eller ha kompetansehevende tiltak om det ikke finnes arbeidsplasser å gå til etterpå. Vi må ha helhetlige løsninger for de som står utenfor, samtidig som vi må sørge for tidlig innsats slik at færre faller utenfor avslutter Asheim.

Behovet for mer vekst i næringslivet og behovet for mer arbeidskraft er sentrale utfordringer som programarbeidet for Høyres stortingsprogram 2025-2029 skal løse.

Her kan du lese første diskusjonsnotat om temaet «Velferd i fremtiden» fra Høyres programkomité:

Har du en idé kan du sende dine innspill på forslag.hoyre.no.